Hvad er en visualisering?
En visualisering kan have mange forskellige udtryk og funktioner.
Visualiseringer i en læringssammenhæng deles i modellen op i 3 forskellige lag; dens visuelle udtryk, den kommunikative strategi og understøttelse af principper for kognitive læreprocesser. (Clark & Lyons, 2011)
Det visuelle udtryk
Visualiseringens visuelle udtryk er en beskrivelse af dens primære modalitet, og hvilke grafiske elementer den består af – fx streger, farver, effekter, fotos, animation osv. Under menupunktet Modaliteter finder du detaljerede gennemgange af de forskellige modaliteter, der kan udgøre visualiseringens udtryk.
Her ser du eksempler på de forskellige modaliteter, som vi arbejder med i Visualiseringsmodellen:
Illustrationer
- Stregtegning og farveillustration
- Grafer og diagrammer
- Dekorativ illustration
Fotos
- Informative fotos
- Skærmbilleder
- Dekorative fotos
Video
- Instruktionsvideo
- Undervisningsvideo
- Case og fortælling
Animation
- Instruktionsanimation
- Demonstrativ animation
- “Scribble” og fortælling
Interaktive medier
- Interaktiv illustration
- Simulering
- Læringsspil
Tekst
- Organisatorisk opstilling
- Tabeller
Lyd
- Speak
- Lydeffekter
- Feedback
Visualiseringens kommunikative strategi
En visualiserings kommunikative strategi bestemmer du gennem valg af en eller flere af nedenstående kommunikative strategier. Det valg afgør, hvordan din visualiserings læringsindhold kommunikeres ud til læseren.
Det valg afhænger af typen af læringsindhold i den tekst, din visualisering skal illustrere, og af læringsmålet.
Visualiseringsmodellen opererer med 7 forskellige kommunikative strategier:
- Dekorativ strategi
- Repræsentativ strategi
- Mnemonisk strategi
- Organisatorisk strategi
- Relationel strategi
- Transformativ strategi
- Fortolkende strategi
Se uddybende forklaring under afsnittet Den kommunikative strategi.
Understøttelse af kognitive principper i læreprocesser
Det sidste af de tre lag er overvejelser over, hvordan din visualisering i sit indhold matcher de forskellige kognitive principper, der understøtter den lærendes læring.
Du bør efterstræbe at tilpasse dine visualiseringer til disse principper i så høj grad som muligt:
- Fokus på primært læringsindhold
- Aktivering af den studerendes før-viden
- Reducering af belastning af den studerendes arbejdshukommelse
- Understøttelse af den studerendes konstruktion af nye mentale modeller
- Overførsel af læring til anvendelsesområder (transfer)
- Motivation
- Differentiering
Se uddybende forklaring under afsnittet Kognitive principper.