5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
Ofte ved den lærende noget om emnet i forvejen. Visualiseringen skal forsøge at aktivere denne før-viden, når nyt fagligt stof bringes i spil. Det indebærer mulighed for, at den lærende kan integrere det nye stof og den nye viden i sine allerede eksisterende mentale modeller.
Når helt ny viden derimod skal optages, kan det foregå ved, at den lærende etablerer nye mentale modeller i langtidshukommelsen, der kan lagre denne viden i en meningssammenhæng.
Derfor er det væsentligt at vide, om målgruppen af lærende kan forventes at have før-viden om emnet, og det er vigtigt at vide, hvordan man kan aktivere denne ved hjælp af visualiseringer.
Ved forventning om før-viden hos de lærende
Benyt relationelle eller organisatoriske visualiseringer, der skaber sammenhænge mellem før-viden og det aktuelle stof. Undgå, at sammenhængen bliver for abstrakt.
Ved forventning om ingen før-viden hos de lærende
Benyt forklarende grafik (med organisatorisk, relationel, transformativ og fortolkende strategier), der kan give den lærende en visuel struktur, et stillads eller kontekst at placere det aktuelle stof i.
Benyt “Just-in-time” (JIT) materiale, hvor den lærende præsenteres for begreber, sammenhænge og eksempler lige inden emnet.