Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

Læsetypografi

‌

Gode råd

  • Omskriv lange tekster, eller vurder om afsnit helt kan udelades (eller lægges i en interaktiv visualisering)
  • Undgå en “væg af tekst”
  • Benyt skærmvenlige skrifttyper og undgå “kreative” skrifttyper
  • Benyt højst 1 eller 2 forskellige skrifttyper
  • Sæt brødtekstens skriftstørrelse til 12-13 px
  • Vurder opsætningen af den digitale tekst på flere forskellige enheder
  • Afslut et tekstafsnit med en blank linje, så det tydeligt adskiller sig fra næste tekstafsnit
  • Overskrifter bør have mindre afstand til det tekstafsnit de tilhører end til det forrige tekstafsnit
  • Tekstlinjer bør højst indeholde 100 tegn, men gerne befinde sig i området 45-72 tegn
  • Linjeafstand bør være mindst 30% højere end tekststørrelsen
  • Undgå centreret, højrestillet og ligestillet brødtekst
  • Brødtekst og overskrifter kan med fordel have en størrelsesforskel på 100%
  • Sørg for tydelig kontrast mellem baggrundsfarve og skriftfarve og undgå de problematiske farvekombinationer.

Læringsmaterialer består ofte af store mængder tekst. Men på en skærm kan store tekstmængder være svære at overskue og læse. Derfor er det vigtigt at forsøge at reducere tekstmængden i digitale tekster og dermed undgå en “væg af tekst”, der for den studerende kan være svær at holde fokus på.

‌

Ved reduktion af tekst kan der vurderes, om nogle tekstafsnit helt kan udelades, og ellers kan det være nødvendigt at omskrive dele af teksten (Se mere i afsnittet Kognitive læreprocesser under Visualiseringsmodel).

En anden mulighed er af føre dele af teksten over i en interaktiv grafik, hvor den studerende selv aktiverer synligheden af teksterne i en grafisk sammenhæng, der giver mening for læringsindholdet.

Skrifttype

Når man læser, foregår det bl.a. ved genkendelse af mønstre og former, og derfor er det vigtigt at hjælpe øjet ved at præsentere en skrifttype (font), der er let genkendelig ift. de mønstre og former, der udgør det vestlige alfabet.

Man bør derfor undgå “kreative” skrifttyper, der ved første øjekast måske virker levende og spændende, men som ændrer for meget på de mønstre og former, vi er vant til at afkode under læsning.

‍

Det forstyrrer ligeledes læsningen, hvis læserens øjne skal skifte imellem afkodning af divergerende skrifttyper, og derfor anbefales det kun at benytte 1 eller 2 forskellige skrifttyper.

Skærmvenlige skrifttyper

Der kommer hele tiden nye skærmvenlige skrifttyper til, der er designet specifikt for læsning på en skærm. Her er en liste med anbefalede skrifttyper til digitale tekster:

  • Open Sans
  • Verdana
  • Tahoma
  • Georgia
  • Azuro

Skriftstørrelse

Den anbefalede skriftstørrelse for brødtekst har i mange år været 10 px. Dette er stadig gældende, men set i lyset af udviklingen inden for skærmteknologi og skærmenes opløsning anbefaler vi en skriftstørrelse på 12-13 px.

Internetbrugere har i dag flere muligheder for selv at ændre skriftstørrelse via browseren og styresystemet. Dog er det vigtigt at overveje, hvilken type enhed der overvejende vil blive brugt til at tilgå e-læringsmaterialet og vælg skriftstørrelse derefter.

De fleste LMS’er (Learning Management System) og CMS’er (Content Management System) tilpasser deres indhold til forskellige enheder, som PC-skærme, tablet eller mobiltelefoner. Denne automatiske tilpasning har ofte indvirkning på skriftstørrelser, så derfor er det altid en god idé at tjekke dine digitale tekster på flere forskellige typer af enheder.

Tekstafsnit

Når elementer står tæt sammen, opfattes de som havende et tilhørsforhold. Dette nærhedsprincip gælder ikke kun for tekst og billeder, men også for tekstens typografiske delelementer.

For at opfylde nærhedsprincippet bør overskrifter have mindre afstand til det tekstafsnit, de tilhører, end til det forrige tekstafsnit. Derudover er det en god idé at afslutte et tekstafsnit med en blank linje, så det tydeligt adskiller sig fra det næste tekstafsnit.

‌

Det er sandsynligt, at et e-læringsværktøjs fastlagte typografi allerede tager højde for disse forskellige afstande. Så er det blot indlæggerens opgave konsekvent at benytte teksteditorens typografier undervejs i indlægningen.

Tekstlinjer

En computerskærm består af millioner af små rød/grønne/blå punkter, og de billeder som computeren sender til skærmen, består af små firkantede pixels. Tilsammen udgør de skærmens opløsning. Derudover viser skærmen computerens billeder i lynhurtige blink kaldet opdateringsfrekvens. Det er disse to aspekter af en computerskærm, der gør, at det føles anderledes at læse på en skærm, end det gør at læse på et papir.

Den måde som opløsning og opdateringsfrekvens forstyrrer øjet på medvirker til, at jo længere tekstlinjer er, desto sværere har læseren ved at finde starten på næste tekstlinje, når fokus flyttes fra slutningen af en tekstlinje.

Undersøgelser peger på, at tekstlinjer på en skærm er mest læselige, hvis de indeholder max. 100 tegn. Samme undersøgelser peger endvidere på, at læserne i praksis foretrækker tekstlinjer på mellem 45 og 72 tegn. Det er dog ikke kun tekstlinjernes længde, der har indvirkning på læsbarheden.

Linjeafstanden bør generelt være mindst 30 % større end selve tekststørrelsen for at hjælpe øjet til at adskille linjerne.

Til brødtekst bør man også undgå centrering, ligestilling og højrestilling. Nedenstående eksempel viser og forklarer problemerne med disse typer af tekstjustering.

‌

Kontraster

Digitale tekster vil ofte strække sig over flere “skærmlængder”, hvorfor det er nødvendigt for læseren at scrolle eller swipe på skærmen for at navigere i teksten. For at læserens øje har nemmere ved at navigere og skifte fokus i teksten, kan man med fordel arbejde med kontraster i skriftstørrelser og farve. Tydelige kontraster mellem overskrifter er et aspekt ved dine digitale tekster, der netop kan hjælpe læseren i en sådan situation.

Skriftstørrelser

Undersøgelser peger på, at brødtekst og overskrift med fordel kan have en størrelsesforskel på 100 %. Hvis brødtekstens størrelse fx er sat til 13 px, skaber en overskrift på 26 px en effektiv kontrast, og læserens øje har derved et punkt at holde fokus på under scroll eller ved øjets generelle skanning af siden.

Farver

Tydelig kontrast mellem farver i baggrund og tekst øger læsbarheden og ikke kun for svagtseende læsere.

Sørg for tydelig kontrast mellem tekstfelters baggrundsfarve og selve teksten, og husk at visse farvekombinationer forstyrrer øjet; fx rød/grøn, blå/gul og lilla/lyserød.

‌

Ved tekst ovenpå grafik eller foto skal tekstens farve vurderes ift. farven på de grafiske elementer, som teksten placeres henover.

  • Digitale tekster
  • e-læringsværktøjet
  • Læsetypografi
  • Hierarki og struktur
  • Placering af visualiseringer
  • Minimering af visuel støj
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only