Modellens 5 trin
De tre første trin i modellen, Læringsmål, Rammer og Visuelle krav, handler primært om indsamling og vurdering af data, der er med til at bestemme rammerne for og kravene til udvikling af visualiseringerne.
I modellens sidste to trin, Den kommunikative strategi og Kognitive principper, arbejder du med konkrete beskrivelser af din visualisering. Uanset om du samarbejder med en grafiker eller selv udvikler dine grafikker, er det her, at skitsering af visualiseringerne så småt påbegyndes.
Modellen tager udgangspunkt i kognitive læringsteorier.
Det er centralt at skabe et overblik over den lærendes forudsætninger, behov og faglige niveau. Det er en forudsætning for at kunne støtte den lærendes forståelse og bearbejdning af det faglige stof – først i arbejdshukommelsen og derefter med at få det integreret som mentale modeller i langtidshukommelsen.
Læringsmålene skal være præcise og tilstrækkeligt detaljerede. Andre rammer af betydning for udarbejdelsen af visualiseringerne skal beskrives. Det kan fx være økonomiske rammer, der begrænser mulighederne, eller en designlinje i et materiale, der skal overholdes.
Modellens intention er at give forfattere af e-læring mulighed for at planlægge og beskrive visualiseringer, der understøtter læringsindholdet i tekstmaterialet. Der er mange faktorer, der spiller ind, når man skal understøtte det bedst mulige læringsudbytte af visualiseringer, og det kan være en tidskrævende proces at skulle beskrive samtlige faktorer. Mange af beskrivelserne vil dog kunne genbruges i arbejdet med andre visualiseringer i samme materiale.
Det vil ofte være vanskeligt at opfylde alle retningslinjerne i modellen. Den pragmatiske tilgang for dig som forfatter vil derfor ofte være at opfylde så mange af dem som muligt.