Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

4.b Retningslinjer

Du vil ofte have en klar ide om, hvilke kommunikative strategier din visualisering skal benytte. Men det er en god idé at sammenholde dit valg af strategi med den type af læring, som din tekst skal understøtte, samt hvilket formål visualiseringen har. Det kan give dig nogle retningslinjer for, hvilke strategier OG modaliteter, du bør have særlig fokus på.

Typen af læringsindhold

Lidt simplificeret beskriver modellen 5 forskellige typer af læringsindhold. De 5 typer er ikke altid fuldt dækkende for tekster i læringsmaterialer, men de indeholder konkrete retningslinjer, du kan have som udgangspunkt, når du skal vælge visualiseringens kommunikative strategi.

Fakta

Denne type læringsindhold har til formål at præsentere faktuelle informationer omkring det faglige emne; informationer som det efterfølgende materiale vil tage udgangspunkt i.

Det kan dreje sig om konkrete fakta, der eksempelvis nævner, hvilke objekter der skal anvendes i arbejdet med det faglige stof. Det kan også være abstrakte fakta, der beskriver og differentierer imellem objekter eller præsenterer data fra undersøgelser og forskning.

Faktuelle informationer kan ofte være svære at huske, så her er det vigtigt enten at træne anvendelsen af dem eller forsøge at visualisere dem i deres kontekst og sammenhæng.

Koncept

Med denne type af læringsindhold er det forståelsen af koncepter, som eksempelvis objekter, begreber, idéer etc., der skal visualiseres. Her vil det ofte være en fordel at komme ind på eventuelle underkoncepter og inddele dem hierarkisk ift. hovedkonceptet. Dette kan bl.a. gøres ved at visualisere dem i kategorier eller ved at sammenligne dem med lignende koncepter og udpege forskelle og ligheder.

Visse koncepter kan ofte visualiseres helt konkret, hvorimod andre mere abstrakte koncepter visualiseres bedst ved analogier og billedsprog.

Procedure

Når læringsindholdet i en tekst drejer sig om formidling af procedurer, er der ofte en kort vej fra læringsindholdet til den konkrete anvendelse, og dette har betydning for, hvilke kommunikative strategier der skal benyttes i visualiseringen.

Det vil ofte dreje sig om en trinvis gennemgang af handlinger, og den slags kan bl.a. visualiseres ved brug af virkelighedsnære motiver ved mere konkrete procedurer, simuleringer eller diagrammer over trin i proceduren.

Proces

Denne type læringsindhold har til formål at give den studerende forståelse for, hvordan processer fungerer, og hvad der sker undervejs i bearbejdningen af data, produkt eller andet fagligt stof.

Denne bearbejdning indebærer ofte ændringer over tid, og dette sætter nogle forskellige krav til visualiseringen, der har betydning for valget af kommunikative funktioner. Eksempelvis kan abstrakte processer visualiseres ved at bruge overvejende fortolkende animationer, og den studerende kan med fordel aktiveres igennem interaktivitet og spørgsmål undervejs i visualiseringen.

Princip

Når typen af læringsindhold omhandler formidling af principper, vil der ofte være en større afstand mellem det faglige indhold og det konkrete anvendelsesområde, og det betyder, at visse kommunikative funktioner i visualiseringen vil være bedre egnede end andre.

Her kan du med fordel arbejde med problembaserede cases og så visualisere dem ud fra deres kontekst. Brug af interaktive visualiseringer, simuleringer og repræsentative gengivelser af eventuelle aktører og objekter kan også være med til at præsentere den lærende for varierede situationer, hvor principperne kan gælde og testes.

Visualiseringens formål

Modellens 1. trin, Læringsmål, handler om, hvad den lærende skal lære af visualiseringen og det tekstafsnit, visualiseringen er knyttet til. Derudover bør du under læringsmål gøre dig klart, hvilket formål visualiseringen har. (Se Læringsmål).

Lidt simplificeret arbejder modellen med 4 forskellige formål for visualiseringer. Disse kan hjælpe dig med at pege på, hvilken type læringsindhold din tekst kan have, der så igen kan pege på en konkret kommunikativ strategi for din visualisering.

Motivation

Det kan være en god idé at indlede læringsmaterialet med en dekorativ visualisering, hvis æstetik kan motivere den studerende til at påbegynde arbejdet med materialet. Brugen af dekorative visualiseringer er dog en balancegang, da de for det meste ikke i sig selv indeholder læring.

Læs mere om motiverende faktorer i visualiseringer under “5.f Motiver de studerende til at gennemføre læringsmål“.

Information

Visualiseringens primære formål kan være at kommunikere information til den lærende. Det kan være fastlagte aspekter af et fagligt emne, som den studerende skal være opmærksom på såsom formler, litteratur og data.

Træning

Visualiseringens primære opgave kan være at indgå i træning. Det handler ikke så meget om løsning af opgaver ifm. test, men mere om anvendelse af metoder (fx analyse- og udviklingsmodeller) eller konkrete værktøjer (fx software eller redskaber) . Her vil der ofte være tale om et læringsindhold, der sigter mod træning af færdigheder.

Viden

Her er visualiseringens formål, at den lærende tilegner sig ny viden. Det drejer sig primært om, at den lærende får støtte til at opbygge mentale modeller over læringsindholdet, som senere vil kunne sættes i spil i forbindelse med udvikling af kompetencer.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only