4.b Retningslinjer
Du vil ofte have en klar ide om, hvilke kommunikative strategier din visualisering skal benytte. Men det er en god idé at sammenholde dit valg af strategi med den type af læring, som din tekst skal understøtte, samt hvilket formål visualiseringen har. Det kan give dig nogle retningslinjer for, hvilke strategier OG modaliteter, du bør have særlig fokus på.
Typen af læringsindhold
Lidt simplificeret beskriver modellen 5 forskellige typer af læringsindhold. De 5 typer er ikke altid fuldt dækkende for tekster i læringsmaterialer, men de indeholder konkrete retningslinjer, du kan have som udgangspunkt, når du skal vælge visualiseringens kommunikative strategi.
Fakta
Denne type læringsindhold har til formål at præsentere faktuelle informationer omkring det faglige emne; informationer som det efterfølgende materiale vil tage udgangspunkt i.
Det kan dreje sig om konkrete fakta, der eksempelvis nævner, hvilke objekter der skal anvendes i arbejdet med det faglige stof. Det kan også være abstrakte fakta, der beskriver og differentierer imellem objekter eller præsenterer data fra undersøgelser og forskning.
Faktuelle informationer kan ofte være svære at huske, så her er det vigtigt enten at træne anvendelsen af dem eller forsøge at visualisere dem i deres kontekst og sammenhæng.
Koncept
Med denne type af læringsindhold er det forståelsen af koncepter, som eksempelvis objekter, begreber, idéer etc., der skal visualiseres. Her vil det ofte være en fordel at komme ind på eventuelle underkoncepter og inddele dem hierarkisk ift. hovedkonceptet. Dette kan bl.a. gøres ved at visualisere dem i kategorier eller ved at sammenligne dem med lignende koncepter og udpege forskelle og ligheder.
Visse koncepter kan ofte visualiseres helt konkret, hvorimod andre mere abstrakte koncepter visualiseres bedst ved analogier og billedsprog.
Procedure
Når læringsindholdet i en tekst drejer sig om formidling af procedurer, er der ofte en kort vej fra læringsindholdet til den konkrete anvendelse, og dette har betydning for, hvilke kommunikative strategier der skal benyttes i visualiseringen.
Det vil ofte dreje sig om en trinvis gennemgang af handlinger, og den slags kan bl.a. visualiseres ved brug af virkelighedsnære motiver ved mere konkrete procedurer, simuleringer eller diagrammer over trin i proceduren.
Proces
Denne type læringsindhold har til formål at give den studerende forståelse for, hvordan processer fungerer, og hvad der sker undervejs i bearbejdningen af data, produkt eller andet fagligt stof.
Denne bearbejdning indebærer ofte ændringer over tid, og dette sætter nogle forskellige krav til visualiseringen, der har betydning for valget af kommunikative funktioner. Eksempelvis kan abstrakte processer visualiseres ved at bruge overvejende fortolkende animationer, og den studerende kan med fordel aktiveres igennem interaktivitet og spørgsmål undervejs i visualiseringen.
Princip
Når typen af læringsindhold omhandler formidling af principper, vil der ofte være en større afstand mellem det faglige indhold og det konkrete anvendelsesområde, og det betyder, at visse kommunikative funktioner i visualiseringen vil være bedre egnede end andre.
Her kan du med fordel arbejde med problembaserede cases og så visualisere dem ud fra deres kontekst. Brug af interaktive visualiseringer, simuleringer og repræsentative gengivelser af eventuelle aktører og objekter kan også være med til at præsentere den lærende for varierede situationer, hvor principperne kan gælde og testes.
Visualiseringens formål
Modellens 1. trin, Læringsmål, handler om, hvad den lærende skal lære af visualiseringen og det tekstafsnit, visualiseringen er knyttet til. Derudover bør du under læringsmål gøre dig klart, hvilket formål visualiseringen har. (Se Læringsmål).
Lidt simplificeret arbejder modellen med 4 forskellige formål for visualiseringer. Disse kan hjælpe dig med at pege på, hvilken type læringsindhold din tekst kan have, der så igen kan pege på en konkret kommunikativ strategi for din visualisering.
Motivation
Det kan være en god idé at indlede læringsmaterialet med en dekorativ visualisering, hvis æstetik kan motivere den studerende til at påbegynde arbejdet med materialet. Brugen af dekorative visualiseringer er dog en balancegang, da de for det meste ikke i sig selv indeholder læring.
Læs mere om motiverende faktorer i visualiseringer under “5.f Motiver de studerende til at gennemføre læringsmål“.
Information
Visualiseringens primære formål kan være at kommunikere information til den lærende. Det kan være fastlagte aspekter af et fagligt emne, som den studerende skal være opmærksom på såsom formler, litteratur og data.
Træning
Visualiseringens primære opgave kan være at indgå i træning. Det handler ikke så meget om løsning af opgaver ifm. test, men mere om anvendelse af metoder (fx analyse- og udviklingsmodeller) eller konkrete værktøjer (fx software eller redskaber) . Her vil der ofte være tale om et læringsindhold, der sigter mod træning af færdigheder.
Viden
Her er visualiseringens formål, at den lærende tilegner sig ny viden. Det drejer sig primært om, at den lærende får støtte til at opbygge mentale modeller over læringsindholdet, som senere vil kunne sættes i spil i forbindelse med udvikling af kompetencer.