Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

4.c Valg af kommunikative strategier

Denne del af modellen giver dig forslag til, hvilke overvejelser du kan gøre, og valg du kan træffe, når du skal udpege strategier for din visualisering.

Du vil som nævnt ofte have en klar ide om, hvilken strategi og hvilken modalitet din visualisering bør have, for at den understøtter det læringsindhold, den er tilknyttet. Ved at bruge modellens forslag får du mulighed for enten at sikre dig, at dit valg stemmer overens med undersøgelser og forskning inden for området (Clark & Mayer, 2016), eller du tilbydes en fremgangsmåde i de situationer, hvor dine valg ikke er helt så åbenlyse.

Forslagene dikterer ikke direkte dine valg. De er blot retningslinjer for, hvilken vej du kan gå i arbejdet med visualisering af forskellige typer indhold.

‌

‌

Vi foreslår at du starter med at tage udgangspunkt i visualiseringens formål og dens sammenhæng med forskellige typer af læringsindhold:

Forslag baseret på "Motivation"

  • Dekorativ funktion

Ud over det dekorative vil mulighed for interaktion være motiverende.
Indre motivation skabes ofte ved brug af cases og scenarier til at præsentere det faglige stof.

Forslag baseret på "Information"

  • Fakta
  • Koncept
  • Proces

Forslag baseret på "Træning"

  • Procedure

Forslag baseret på "Viden"

  • Proces
  • Princip

Med udgangspunkt i visualiseringens formål kan du se, hvilke typer af læringsindhold der med fordel kan være tale om. Ud fra disse typer af læringsindhold giver modellen dig derefter forslag til modaliteter og kommunikative strategier:

Forslag baseret på "Fakta"

  • Repræsentativ strategi
  • Organisatorisk strategi ved mange fakta
  • Relationel strategi ved numeriske fakta
  • Interaktiv grafik

Forslag baseret på "Koncept"

  • Repræsentativ strategi ved konkrete koncepter
  • Fortolkende strategi og analogier ved abstrakte koncepter
  • Organisatorisk strategi for koncepthierarki
  • Sammenlignelige eksempler og modeksempler
  • Aktivér den studerende med interaktion og spørgsmål

Forslag baseret på "Procedure"

  • Repræsentative strategi
  • Transformativ strategi (fx trinvise diagrammer)
  • Mnemonisk strategi
  • Brugerstyrede animationer, videoer eller billedserier
  • Simuleringer
  • Procedurens kontekst

Forslag baseret på "Proces"

  • Transformativ strategi
  • Fortolkende strategi ved abstrakte processer
  • Stil brugeren spørgsmål
  • Speak under animation

Forslag baseret på "Princip"

  • Repræsentativ strategi ved problembaseret læring
  • Fortolkende strategi
  • Interaktiv grafik ved cases
  • Animation og video
  • Simuleringer
  • Reducér detaljer (se “Kognitive principper”)
  • Interaktion med visuelle agenter

Gennem arbejdet fra visualiseringens formål over typen af læringsindhold kan du begynde at udlede, hvilke kommunikative strategier din visualisering skal bygge på, og hvilken modalitet der er det optimale valg for din visualisering af det faglige indhold.

Det næste punkt i modellen er, at du skal arbejde med det konkrete indhold af selve visualiseringen og sikre, at den bedst muligt understøtter den kognitive læreproces.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only