4.c Valg af kommunikative strategier
Denne del af modellen giver dig forslag til, hvilke overvejelser du kan gøre, og valg du kan træffe, når du skal udpege strategier for din visualisering.
Du vil som nævnt ofte have en klar ide om, hvilken strategi og hvilken modalitet din visualisering bør have, for at den understøtter det læringsindhold, den er tilknyttet. Ved at bruge modellens forslag får du mulighed for enten at sikre dig, at dit valg stemmer overens med undersøgelser og forskning inden for området (Clark & Mayer, 2016), eller du tilbydes en fremgangsmåde i de situationer, hvor dine valg ikke er helt så åbenlyse.
Forslagene dikterer ikke direkte dine valg. De er blot retningslinjer for, hvilken vej du kan gå i arbejdet med visualisering af forskellige typer indhold.
Vi foreslår at du starter med at tage udgangspunkt i visualiseringens formål og dens sammenhæng med forskellige typer af læringsindhold:
Forslag baseret på "Motivation"
- Dekorativ funktion
Ud over det dekorative vil mulighed for interaktion være motiverende.
Indre motivation skabes ofte ved brug af cases og scenarier til at præsentere det faglige stof.
Forslag baseret på "Information"
- Fakta
- Koncept
- Proces
Forslag baseret på "Træning"
- Procedure
Forslag baseret på "Viden"
- Proces
- Princip
Med udgangspunkt i visualiseringens formål kan du se, hvilke typer af læringsindhold der med fordel kan være tale om. Ud fra disse typer af læringsindhold giver modellen dig derefter forslag til modaliteter og kommunikative strategier:
Forslag baseret på "Fakta"
- Repræsentativ strategi
- Organisatorisk strategi ved mange fakta
- Relationel strategi ved numeriske fakta
- Interaktiv grafik
Forslag baseret på "Koncept"
- Repræsentativ strategi ved konkrete koncepter
- Fortolkende strategi og analogier ved abstrakte koncepter
- Organisatorisk strategi for koncepthierarki
- Sammenlignelige eksempler og modeksempler
- Aktivér den studerende med interaktion og spørgsmål
Forslag baseret på "Procedure"
- Repræsentative strategi
- Transformativ strategi (fx trinvise diagrammer)
- Mnemonisk strategi
- Brugerstyrede animationer, videoer eller billedserier
- Simuleringer
- Procedurens kontekst
Forslag baseret på "Proces"
- Transformativ strategi
- Fortolkende strategi ved abstrakte processer
- Stil brugeren spørgsmål
- Speak under animation
Forslag baseret på "Princip"
- Repræsentativ strategi ved problembaseret læring
- Fortolkende strategi
- Interaktiv grafik ved cases
- Animation og video
- Simuleringer
- Reducér detaljer (se “Kognitive principper”)
- Interaktion med visuelle agenter
Gennem arbejdet fra visualiseringens formål over typen af læringsindhold kan du begynde at udlede, hvilke kommunikative strategier din visualisering skal bygge på, og hvilken modalitet der er det optimale valg for din visualisering af det faglige indhold.
Det næste punkt i modellen er, at du skal arbejde med det konkrete indhold af selve visualiseringen og sikre, at den bedst muligt understøtter den kognitive læreproces.