INTERAKTIVT MEDIE
Et interaktivt medie eller en interaktiv grafik, kendetegnes ved at have interaktivitet med den studerende, enten i form af klikbare elementer som drag and drop funktion eller simple spilelementer. En interaktiv grafik er ideel, når man gerne vil adskille store mængder af information fx med klik til forskellige afsnit, eller til at illustrere og kategorisere information over tid.
Mediet virker engagerende og motiverende , når den studerende oplever selv at kunne vælge navigationen rundt i et materiale, eller når der er interaktion i form af drag and drop og indtastning. Brug af interaktive medier er en god mulighed for at anspore den studerende til en eksperimenterende tilgang til læring. En faldgrube ved interaktive medier er, at hvis man tilføjer for store mængder af information og tekst, ender man nemt med at skabe ‘en bog med strøm til’ frem for at udnytte mediet optimalt.
Det interaktive medie kan tilpasses med mindre spilelementer eller udtrykkes som simulering, hvor den studerende får sin egen ”sandkasse” at eksperimentere i. Sådanne miljøer er både motiverende og befordrende for læring. Sammenlignet med en illustration er det interaktive medie relativt tidskrævende at udvikle, og man bør derfor overveje, om udbyttet matcher produktionsomkostningerne.
Eksempel: Simulering og mindre spilelementer.
Typer af interaktive medier
- Interaktiv illustration
- Simulering
- Læringsspil
Interaktiv illustration
En interaktiv illustration er et grafisk materiale med simpel interaktion eksempelvis i form at navigation rundt i materialet. Den er god til at samle store mængder af information. Bryde dem op i mindre bidder og lade den studerende opnå et overblik gennem egen navigation gennem materialet.
Simulering
En simulering er et lille lukket miljø, hvor den studerende kan eksperimentere sig til en forståelse af et fagligt indhold, eksempelvis ved at skrue op og ned for parametre, flytte rundt på elementer, foretage udregninger eller blot lege sig til en forståelse af materialet.
Læringsspil
Et læringsspil er, som navnet afslører, et spil med læringsindhold. Formålet med et læringsspil er at lade den studerende opleve en underholdningsværdi, samtidig med at læring opstår – enten i form at små bidder fagligt stof, som tilføres under spillet, eller ved at selve spiloplevelsen i sig selv har en læringsværdi.