5.d Facilitér opbygning af nye mentale modeller
Det er gennem læreprocesser, at ny viden forankres i mentale modeller i den lærendes langtidshukommelse. Det er disse modeller, der kan trækkes frem, når den lærende vil anvende den tilegnede viden – enten i forbindelse med beslægtet fagligt stof eller på andre områder, hvor den tilegnede viden har værdi.
Derfor er det vigtigt at hjælpe den lærende med at opbygge disse mentale modeller, eller at modificere allerede eksisterende modeller. Dette gøres bedst ved at benytte visualiseringer, der viser sammenhænge og forhold i stedet for blot indhold.
- Brug organisatoriske visualiseringer til at vise kvalitative sammenhænge mellem elementer i det faglige indhold. Ved simpelt indhold og i tekster kan der med fordel benyttes en punktopstilling
- Brug relationelle visualiseringer til sammenligning eller visning af kvantitative sammenhænge
- Brug transformative visualiseringer til visning af ændringer over tid, instruktioner, handlinger og sammenhænge. Overvej animationer og seriegrafikker
- Brug fortolkende visualiseringer til at vise forhold og årsagssammenhænge mellem elementer i abstrakt og teoretisk fagligt indhold
(Clark & Lyons, 2011)