Visualiseringsmodel
Det er en overvejelsesmodel til at udvælge eller til at beskrive og udvikle visualiseringer i e-læringsmaterialer, der kan understøtte læreprocesser.
Modellen tager udgangspunkt i Ruth Clark & Chopeta Lyons’ Visual Design Model, der baserer sig på teori om kognitiv læring og evidensbaserede retningslinjer for Instructional Design (Graphics for Learning, Clark R. C. & Lyons C. 2011). Udgangspunktet er Multimedieprincippet (der med baggrund i forskning påviser, at individer lærer bedre fra ord og billeder end fra ord alene), og modellen bygger på principper for, hvordan den visuelle del af e-læringsmaterialet skaber bedst mulig basis for de kognitive læreprocesser (Multimedia Learning, Mayer 2009).
Ud fra eVidenCenters mangeårige erfaringer med udvikling af visualiseringer til e-læringsmaterialer, tilbyder vi en pragmatisk gennemgang af de forskellige retningslinjer og arbejdsgange, der er centrale i arbejdet med modellen og udviklingen af visualiseringer.
Under menuen “Tjeklister og drejebøger“ genfinder du modellens punkter i en drejebogsskabelon og en tjekliste med metodens forskellige trin. Vi håber, at du som forfatter af e-læringsmateriale hurtigt kan komme i gang med at udvælge eller udvikle dine visualiseringer til læreprocesser.
Ønsker du at dykke ned i yderligere teori og forskning bag samspillet mellem visualisering og læring, har vi flere litteraturhenvisninger under “Om siden”.
Ønsker du information omkring kurser og workshops omhandlende Visualiseringsdesign eller andre e-læringsrelaterede emner, kan du klikke på nedenstående link, der åbner i et nyt vindue: