Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

3. Visuelle krav

Eksterne faktorer og konklusionerne fra Rammer og Læringsmål kan resultere i nogle specifikke krav til visualiseringerne. Det kan være krav til grafik, men det kan også kan også være krav til indhold og interaktion.

Disse krav skal specificeres og skal fungere som en slags “opskrift” eller tjekliste for udviklingen af visualiseringerne.

  • Krav baseret på Rammer og Læringsmål
  • Specifikke faglige krav
  • Motiver

Krav baseret på Rammer og Læringsmål

Du har på trin 1 og 2 formuleret læringsmål for visualiseringerne og beskrevet rammerne. På trin 3 drejer det sig om visuelle krav til farver, effekter og størrelser. Hvis læringsmaterialet skal ligge på en bestemt læringsplatform, følger der sandsynligvis nogle layout-, typografi- og farveregler med, som visualiseringerne så vidt muligt skal overholde.

Det er også her, du typisk vil begynde at forestille dig, hvilke modaliteter der sandsynligvis vil komme i spil under den videre udvikling af visualiseringerne.

Specifikke faglige krav

Her skal du overveje eventuelle visuelle krav, det faglige indhold stiller til udviklingen af visualiseringerne.

Som nævnt kan fx data i regneark eller tabeller være en udfordring, hvis skærmen eller skærmområdet er lille. Kan der afsættes tilstrækkeligt plads i skærmområdet? Kan eksemplerne tilpasses de visuelle begrænsninger? Skal der udvikles en interaktiv visualisering til løsning af pladsproblemet? Et sådant visuelt krav vil få stor betydning for den videre udvikling.

Måske harmonerer nogle af de visuelle krav ikke med modellens anbefalinger. Men det er et vilkår under udvikling af visualiseringer til e-læringsmateriale, og du må forsøge at træffe de optimale valg under de givne rammer.

Motiver

En del materialer indgår i en sammenhæng med tidligere materialer – digitale såvel som analoge. Ofte skal form, detaljegrad og designlinje i et e-læringsmateriale i mere eller mindre grad stemme overens med et tidligere læringsmateriale. Det kan betyde, at modeller og illustrationer kan genbruges eller tages som udgangspunkt i udviklingen af visualiseringerne.

Hvis visualiseringerne skal udvikles af andre end forfatteren til materialet, kan der her ligge overvejelser eller skitser, som vil fungere som visuelle krav eller blot som inspiration til udviklingen.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only