2. Rammer
På modellens andet trin beskriver og vurderer du rammerne for visualiseringen. Det drejer sig om målgruppen for materialet, hvordan materialet tilgås, hvordan det skal præsenteres, og hvilke praktiske krav der eventuelt stilles.
- Beskriv målgruppen
- Beskriv de fysiske rammer
- Beskriv platformen, der skal indeholde materialet
- Beskriv praktiske krav til udstyr, formater og deadlines
Målgruppe
En præcis beskrivelse af målgruppens faglige og læringsmæssige forudsætninger er helt essentiel for de valg, du skal træffe i udviklingsmodellen.
Alder, uddannelse, job og kulturelle aspekter mm. spiller også ind på, hvilken referenceramme du kan benytte i dine visualiseringer.
Endelig kan krav om tilgængelighed ift. lærende med fysiske udfordringer og handicap have betydning for udviklingen af visualiseringernes størrelser og farver.
De fysiske rammer
Skal læringsmaterialet benyttes til selvstændigt arbejde, i gruppearbejde eller klasseundervisning? Hvor lang tid har de lærende til at arbejde med materialet og visualiseringen, og foregår det på skolen eller derhjemme?
Det stiller forskellige krav til, hvordan du henvender dig til de lærende, og om du fx kan lægge op til diskussion. Giver det fx mening at give mulighed for automatisk visning af facit eller validering i interaktive grafikker.
Platformen
Hvilken primær læringsplatform vil de lærende bruge til at tilgå materialet og visualiseringerne? Platformen kan have mere eller mindre begrænset funktionalitet.
Benytter de lærende en desktop PC, en bærbar computer, en tablet eller en telefon? Skal materialet kunne tilgås via flere forskellige enheder? Skal visualiseringerne kunne fungere på forskellige størrelse skærme eller eventuelt tilpasse sig dynamisk?
Der kan vise sig at være modstridende krav som fx et behov for en avanceret simulering med mange informationer, og at simuleringen skal kunne afvikles på en lille mobilskærm. Du må vide, hvilke størrelser skærme der kan arbejdes med, så du ikke placerer store tabeller eller regneark på små skærme.
Krav til udstyr, formater og deadlines
Udviklingen af visualiseringer vil altid foregå under bestemte præmisser – eller krav. Forskellige filformater kan stille forskellige krav til udviklingen, og det samme gælder den læringsplatform, som materialet skal ligge på. Der findes forskellige Learning Management Systems (LMS), der kan have vidt forskellige krav til tekst og visualiseringer, og disse skal ligge klar, inden udviklingen begynder.
Det er god idé tidligt at aftale med eventuelle samarbejdspartnere, hvornår deadlines skal ligge, og hvornår der skal brugertestes. Find tidligt ud af, hvem der skal læse korrektur, og husk at afstemme forventninger til detaljegrad af de visuelle udtryk.