Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

2. Rammer

På modellens andet trin beskriver og vurderer du rammerne for visualiseringen. Det drejer sig om målgruppen for materialet, hvordan materialet tilgås, hvordan det skal præsenteres, og hvilke praktiske krav der eventuelt stilles.

  • Beskriv målgruppen
  • Beskriv de fysiske rammer
  • Beskriv platformen, der skal indeholde materialet
  • Beskriv praktiske krav til udstyr, formater og deadlines

Målgruppe

En præcis beskrivelse af målgruppens faglige og læringsmæssige forudsætninger er helt essentiel for de valg, du skal træffe i udviklingsmodellen.

Alder, uddannelse, job og kulturelle aspekter mm. spiller også ind på, hvilken referenceramme du kan benytte i dine visualiseringer.

Endelig kan krav om tilgængelighed ift. lærende med fysiske udfordringer og handicap have betydning for udviklingen af visualiseringernes størrelser og farver.

De fysiske rammer

Skal læringsmaterialet benyttes til selvstændigt arbejde, i gruppearbejde eller klasseundervisning? Hvor lang tid har de lærende til at arbejde med materialet og visualiseringen, og foregår det på skolen eller derhjemme?

Det stiller forskellige krav til, hvordan du henvender dig til de lærende, og om du fx kan lægge op til diskussion. Giver det fx mening  at give mulighed for automatisk visning af facit eller validering i interaktive grafikker.

Platformen

Hvilken primær læringsplatform vil de lærende bruge til at tilgå materialet og visualiseringerne? Platformen kan have mere eller mindre begrænset funktionalitet.
Benytter de lærende en desktop PC, en bærbar computer, en tablet eller en telefon? Skal materialet kunne tilgås via flere forskellige enheder? Skal visualiseringerne kunne fungere på forskellige størrelse skærme eller eventuelt tilpasse sig dynamisk?

Der kan vise sig at være modstridende krav som fx et behov for en avanceret simulering med mange informationer, og at simuleringen skal kunne afvikles på en lille mobilskærm. Du må vide, hvilke størrelser skærme der kan arbejdes med, så du ikke placerer store tabeller eller regneark på små skærme.

Krav til udstyr, formater og deadlines

Udviklingen af visualiseringer vil altid foregå under bestemte præmisser – eller krav. Forskellige filformater kan stille forskellige krav til udviklingen, og det samme gælder den læringsplatform, som materialet skal ligge på. Der findes forskellige Learning Management Systems (LMS), der kan have vidt forskellige krav til tekst og visualiseringer, og disse skal ligge klar, inden udviklingen begynder.

Det er god idé tidligt at aftale med eventuelle samarbejdspartnere, hvornår deadlines skal ligge, og hvornår der skal brugertestes. Find tidligt ud af, hvem der skal læse korrektur, og husk at afstemme forventninger til detaljegrad af de visuelle udtryk.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only