Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • VisuTips
    • VisuTip – Fra blyant til skærm
    • VisuTip – Fra blyant til skærm…med farver!
    • VisuTip – Forbedring af fotos
    • VisuTip – Lav dine egne “scribbles”
    • VisuTip – Optagelse af læringsvideoer
    • VisuTip – Planlægning af faglige læringsvideoer
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

4.a De 7 kommunikative strategier

Det er en visualiserings opgave at understøtte den lærendes forståelse af en faglig tekst og af det faglige indhold i læringsmaterialet. Visualiseringen tilbyder en anden og ikke tekstbaseret tilgang til forståelse og læring. Visualiseringen bidrager til læringsudbyttet.
Det er dog ikke altid, at en visualisering er knyttet til en tekst. Hvis den ikke er, vil den ofte selv indeholde tekst (eller speak).

For at visualiseringen bedst muligt understøtter læringsmålet, skal du vælge en strategi for din visualiserings kommunikation. Det gør du ved at udvikle visualiseringen, så den indeholder en eller flere af 7 forskellige kommunikative strategier. (Clark & Lyons, 2011)

Når du har udpeget, hvilken kommunikativ strategi visualiseringen skal have, kan du så småt gå i gang med at skitsere den konkrete grafik og vælge egnet modalitet.

Dekorativ strategi

Benytter visualiseringen en dekorativ strategi, bliver dens opgave at tilføre læringsmaterialet et æstetisk udtryk. Der er altså ikke nødvendigvis indeholdt et læringspotentiale i en dekorativ visualisering. Man bør dog altid prøve at inkorporere så mange faglige elementer, som muligt, så det som et minimum er tydeligt, at den dekorative visualisering har et tilhørsforhold til det faglige materiale.

En dekorativ strategi kan være med til at motivere de lærende til at interagere med materialet, og den kan derfor være et vigtigt element i den indledende del af et læringsmateriale. Dog skal man passe på med ikke at bruge for mange af denne type visualiseringer, da man derved netop går glip af potentialerne ved at udnytte visualiseringens supplerende og ikke-sproglige tilgang til forståelsen af det faglige stof.

Repræsentativ strategi

Denne strategi har til opgave at vise konkrete objekter eller situationer, som de ser ud i virkeligheden.

‍

Du kan tilstræbe en naturalistisk grafisk kvalitet i visualiseringen, som fx ved brug af fotografier eller en mere figurativ stil i form af eksempelvis en teknisk tegning. Det vigtige er her blot, at den lærende kan anvende visualiseringen ud fra en realistisk genkendelighed i motivet.

‍

Du kan bruge den repræsentative strategi i forbindelse med læringsindhold, der har til opgave at vise en konkret proces eller procedure. Du kan også bruge den, når det er vigtigt at vise en realistisk kontekst under eksempelvis træning eller instruktion.

Mnemonisk strategi

Det kan ofte være nødvendigt, at den lærende skal kunne genkalde sig tidligere informationer, og her kan man tilføje visualiseringen en mnemonisk strategi, ved bl.a. at benytte sig af visuelle analogier. På den måde kan man aktivere den lærendes før-viden uden at gentage tidligere tekster og risikere belastning af arbejdshukommelsen.

‍

Har man tidligere præsenteret den lærende for en model eller andet visualiseret læringsindhold, der nu skal genkaldes, kan man med fordel genbruge grafiske nøgleelementer derfra. Hvis det eksempelvis er muligt at etablere et ikon for bestemte faglige sammenhænge, vil dette ikon kunne bruges til genkaldelse i andre visualiseringer.

‍

Det kan også være en fordel at bruge visuelle analogier i arbejdet med ikoner, eksempelvis til at vise sammenhænge mellem afsnit. Det kunne være en grafik af en lastbil, til genkaldelse af viden omkring logistikkæder eller et øje til genkaldelse af en bestemt analysemodel.

Organisatorisk strategi

Benytter visualiseringen en organisatorisk strategi, har den ofte til opgave at vise kvalitative sammenhænge og forhold mellem faglige elementer. Strategien visualiserer kategorisering, hierarkiske forhold og forløbsrækkefølger og kan benyttes af flere forskellige modaliteter.

‍

En visualisering med en organisatorisk strategi kan eksempelvis bestå af modeller, flowcharts og tabeller, og kan sågar blot bestå af en tekstlig punktopstilling.

Relationel strategi

Den relationelle strategi har til opgave at vise kvantitative forhold mellem elementer, data og variabler. Det kan fx dreje sig om mange former for grafer, søjle- og lagkagediagrammer. Det kan også blot være grafiske elementer med det formål at formidle en visuel fornemmelse af forskelle og ligheder – som eksempelvis højden på forskellige bygninger.

Hvis du vælger, at din visualisering skal benytte en relationel strategi, er det vigtigt, at du grafisk præsenterer dataene på en måde, der visuelt stemmer overens med den kvantitative baggrund. Er én værdi fx dobbelt så høj som en anden, skal søjlerne, der repræsenterer værdierne, visuelt have samme indbyrdes forhold.

Transformativ strategi

En transformativ strategi visualiserer elementers ændring over tid. Så snart læringsindholdet omhandler elementer, der forandrer sig og får nye egenskaber eller tilføjelser, bør man overveje, at visualiseringen skal benytte en transformativ strategi.

Denne funktion udmunder ofte i animationer, videoer eller serier af sammenhængende grafikker, der skal visualisere forløbet i forandringerne. Det kan eksempelvis dreje sig om tilrettelæggelse af et tekststykke, en matematisk udregning eller en vares vej fra produktionen til husholdningen.

‌

Hvis du vælger at benytte en interaktiv grafik, video eller animation, er det vigtigt, at du udvikler den på en måde, så den lærende har mulighed for selv at styre forløbet i visualiseringen fx ved at pause, afspille eller skifte scene.

Fortolkende strategi

Du vil ofte benytte den fortolkende  strategi, når dit læringsindhold drejer sig om abstrakte emner, du ikke kan visualisere med konkrete objekter. Det samme kan gøre sig gældende ved emner, der eksempelvis ikke kan ses med det blotte øje.

‍

Med en fortolkende strategi vil visualiseringen præsentere emnet via en grafik, der forsøger at tilknytte nogle visuelle egenskaber, der eksempelvis kan tage udgangspunkt i genkendelige situationer eller objekter.

Her er det vigtigt at kigge på målgruppen af lærende og deres referenceramme for at kunne udvælge de fortolkende elementer. Man skal også være opmærksom på allerede etablerede visuelle konventioner, som fx måden hvorpå molekyler og kemiske forbindelser visualiseres, eller hvordan meteorologiske hændelser vises på TV.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Om siden
Accept settingsHide notification only