Digitale tekster
– læselighed i e-læringsmaterialer
Vi giver her gode råd til, hvad man som forfatter eller indlægger af digitale tekster i e-læringsmaterialer bør være opmærksom på. Vi gennemgår rådene og opstiller en tjekliste.
Vi har her fortrinsvis fokus på opsætning af ’ren tekst. De fleste har arbejdet med digitale tekster i tekstbehandlingsprogrammer og content management systemer (CMS), så overvejelser omkring opsætning, typografi og layout er sandsynligvis ikke fremmede. Men når det kommer til tekster i læringsmaterialer, er det særligt vigtigt at sikre sig så høj en grad af læselighed som muligt.
En teksts læselighed bestemmer, hvor visuelt tilgængelig teksten er for brugeren. Altså fx hvor let det er at finde rundt i teksten, hvad der er vigtigere end andet, og i hvilken rækkefølge læsningen bør foregå.
Beskrivelserne, du finder i denne del af sitet, baserer sig på flere års erfaring med udarbejdelse af digitale tekster hos eVidenCenter og @ventures samt litteratur omhandlende design af e-læringsmaterialer og generel skærmlayout. (Referencer findes under menupunktet “om siden“)