Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden
  • Search
  • Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

5. Kognitive principper

Modellens trin nr. 5 omhandler 7 principper, der kan hjælpe med at minimere den kognitive belastning under læreprocesserne.

Modellen baserer sig, som nævnt på Multimedieprincippet (…at individer lærer bedre fra ord og billeder end fra ord alene) og teori om kognitiv læring (Clark & Mayer 2016, Dorian Peters 2014). Richard Mayers forskning på dette område og den deraf afledte kognitive teori om læring og multimedier slår fast, at man i visualiseringen af sit e-læringsmateriale skal være opmærksom på, at vi indtager visuelle og auditive signaler igennem 2 forskellige kanaler. Disse 2 kanaler har hver en begrænsning for, hvor mange informationer man kan optage ad gangen. Vi lærer ved at indtage information igennem disse kanaler, vi behandler den i vores arbejdshukommelse, og vi integrerer den som viden i nye eller eksisterende mentale modeller i vores langtidshukommelse.

Modellens trin nr. 5 handler om at minimere den kognitive belastning under arbejdet med læringsmaterialet og facilitere informationens vej igennem kanalerne til arbejdshukommelsen og over i langtidshukommelsen som viden.

Dette udmunder i 7 principper for understøttelse af kognitive læreprocesser:

    • Fokusér på primært/vigtige læringsindhold
    • Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • Reducér belastning af arbejdshukommelsen
    • Facilitér opbygning af nye mentale modeller
    • Overfør læring til anvendelsesområder
    • Motivér de lærende til at nå læringsmål
    • Differentier og overvej forskelle i målgruppen af lærende
    • (Clark & Lyons, 2011)

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top