Om siden
Det kan være en udfordring at udvikle digitale læringsmaterialer med et samspil af tekst, video, grafik, foto, lyd etc. Der er et utal af overvejelser, man bør gøre sig i arbejdet med at udvikle og producere sådanne materialer. Det oplever vi på eVidenCenter, når vi producerer grafisk materiale til undervisningsforløb i projekter til forlag og andre, og når vi selv udvikler digitale materialer. Som et nationalt videncenter med et stærkt praksisorienteret fokus har vi på denne side valgt at formidle praktiske erfaringer, understøttet af viden fra forskning til alle der beskæftiger sig med at udvikle digitale læremidler.
Ofte er udgangspunktet i materialeproduktion skriftlige tekster, der skal beriges med de mange muligheder, som visuelle modaliteter tilbyder. Det hele skal ideelt gå op i en højere enhed, hvor enkeltdelene – modaliteterne – leverer til helheden og fungerer i samspil. Det rejser en masse spørgsmål om, hvordan man vælger de bedst egnede modaliteter i en given sammenhæng, og hvordan visualiseringer med fordel kan udformes, så de understøtter den tilsigtede læring. Det giver denne side væsentlige svar på .
Vi tilbyder også en model, som kan anvendes i det forberedende arbejde og i samarbejdet med eventuelle grafikere, fotografer og andre med specialviden, som bliver inddraget i processen.
Endelig tilbyder vi oplæg, workshops og kurser til undervisere, der gerne vil blive bedre til at vælge og beskrive visualiseringer, der kan anvendes i undervisningen. Se nærmere under menu-punktet Visualiseringskurser i øverste højre hjørne på siden.
God fornøjelse.
eVidenCenter
– et nationalt videncenter, som arbejder med at udvikle og formidle viden om e-læring i praksis i uddannelsessystemet.
Læs mere på http://www.evidencenter.dk
Kilder og referencer
Clark R. C. & Lyons C. – Graphics for Learning: Proven Guidelines for Planning, Designing, and Evaluating Visuals in Training Materials – Pfeiffer (2011)
Peters D. – Interface Design for Learning – New Riders (2014)
Clark R. C. & Mayer R. E. – e-Learning and the Science of Instruction – Wiley (2016)
Pedersen K. & Hansen P. – Design til skærmen – Forlaget Grafisk Litteratur (1997)
Design til Skærmen – Kim Pedersen, Pernille Hansen (1997)