ILLUSTRATION
Her defineres en illustration som et tegnet grafisk materiale, som ikke indeholder interaktivitet eller animation. Illustrationens styrke er at forenkle og anskueliggøre. Illustrationer kan kondensere store mængder information og gengive det i en overskuelig form. Illustrationen kan være et godt valg, når det gælder om at visualisere sammenhænge, processer og årsag-virkning.
En illustration kan indeholde mange informationer. Men i modsætning til et foto er det muligt at reducere detaljegraden og fokusere på præcis det, som brugeren skal have ud af det. Ligeledes kan en illustration bruges til motiver, som kan være vanskelige eller umulige at frembringe på et foto. Et eksempel er en anatomisk tegning af organer og deres funktioner.
Netop den begrænsede detaljegrad kan også være et problem for en illustration. I tilfælde, hvor denne er vigtig for udbyttet, bør man overveje at benytte foto i stedet. En anden udfordring ved illustrationer er, at det kan være svært at gengive og afkode sociale elementer som tanker og følelser. Med en illustration kan vi ikke være sikre på, at modtageren afkoder dem som forventet, og her bør man overveje at benytte et foto.
Typer af illustrationer
- Stregtegning & farveillustration
- Grafer & diagrammer
- Dekorativ illustration
Stregtegning & farveillustration
Stregtegninger og farveillustrationer har hvert sit grafiske udtryk, og de kan forskellige ting. En stregtegning uden farver er god til at skabe et enkelt udtryk, hvor en essentiel pointe skal trækkes frem. En farveillustration har blandt andet den fordel, at man gennem farverne kan udtrykke sammenhænge og skabe koblinger mellem elementer i illustrationen.
Grafer & diagrammer
Grafer og diagrammer er en grafisk fremstilling af data. Det kan bruges til at skabe overblik over store datamængder gennem forenkling og til at trække tendenser og udviklinger frem af materialet.
Dekorativ illustration
Den dekorative illustration har en æstetisk funktion. Den bruges til at motivere den studerende i læreprocessen ved at skabe visuelle pauser, forskønne og derigennem gøre materialet lettere fordøjeligt og mere appellerende for den studerende.