5.g Differentiering
Et af de vigtigste områder fra målgruppebeskrivelsen er de lærendes niveau og kendskab ift. det faglige indhold i læringsmaterialet.
Er der tale om en målgruppe med et lavt fagligt niveau, vil det betyde, at der skal bruges flere visualiseringer til at opbygge mentale modeller hos de lærende fx ved brug af JIT-materiale (“Just-in-time”-materiale, hvor den lærende præsenteres for begreber, sammenhænge og eksempler lige inden emnet). Har målgruppen derimod et højt fagligt niveau, får den lærende mere ud af aktivering af før-viden og mulighed for selv at styre tempoet i dynamiske visualiseringer.
- Fremhæv visualiseringer i materiale til begyndere, der har større fordel af visualiseringer end erfarne studerende, der allerede har etableret mentale modeller
- Hvis materialet skal indeholde dynamiske visualiseringer med tekst:
- Teksten bør erstattes med speak, hvis de studerende er begyndere
- Erfarne studerende kan bedre håndtere større tekstmængder i visualiseringer, men giv dem mulighed for selv at styre progressionen i visualiseringen
- Brug JIT-materiale til begyndere, så de forberedes til det fælles læringsmateriale, som også erfarne studerende benytter. Visualiseringer fra denne træning kan genbruges over for de erfarne studerende til at aktivere før-viden
- JIT-materiale behøver ikke at være dybdegående fagligt stof. Blot en kort træning, introduktion eller forberedelse til de aktiviteter, der opbygger nye mentale modeller
(Clark & Lyons, 2011)
Dette var modellens sidste trin. Under “Tjeklister og drejebøger” kan du se og downloade en opsummerende liste over modellen, samt et forslag til en fremgangsmåde i dit videre arbejde med visualiseringer til læreprocesser.