5.c Reducér belastning af arbejdshukommelsen
I læreprocesser spiller arbejdshukommelsen en stor rolle, og den er ikke er i stand til at bearbejde specielt mange informationer ad gangen. Psykologen George Miller, der var med til at grundlægge teorien om kognitiv psykologi, mente, at arbejdshukommelsen højst kunne behandle 7 ± 2 informationer ad gangen. Nyere forskning tyder på, at grænsen er nede på 4 ± 2 eller lavere!
På grund af arbejdshukommelsens begrænsninger er det derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor mange samtidige informationer man præsenterer de lærende for i læringsmaterialet, og hvordan man kan hjælpe med bearbejdning af dem.
- Aktivering af før-viden reducerer belastning og maksimerer brugen af arbejdshukommelsen
- Brug visualiseringer til spatiale/rumlige beskrivelser i stedet for tekst
- Benyt audio/speak sammen med komplekse interaktive visualiseringer og animationer
- Undgå distraherende grafiske elementer
- Brug eventuelt visualiseringer med simpel grafik uden for mange detaljer
- Stregtegninger i stedet for foto eller 3D grafik
- Modeller i stedet for video
- Seriegrafikker i stedet for animation
- Lad den lærende styre tempo og progression i dynamiske visualiseringer
- Animér eller optag hands-on instruktioner
- Opdel komplekse visualiseringer i delelementer
- Forklar komplekse aspekter af visualiseringen, inden den lærende interagerer med den