Kurser og workshops
Hvordan træffer du de rette valg af visualiseringer til dine faglige tekster?
Hvornår er en videoinstruktion det rette valg? Hvornår en animation? Hvornår en interaktiv grafik?
Hvordan understøtter du bedst den enkeltes læring?
Som udvikler af digitale tekster og e-læringsmaterialer, står du ofte i vanskelige valg om, hvordan du bedst muligt kan understøtte formidlingen visuelt. På eVidenCenters kurser og workshops kommer du til at arbejde med disse valg – både så du selv kan vælge og udarbejde visualiseringer, og så du kan beskrive ønskerne til professionelle visualiseringsdesignere. Igennem Visualiseringsmodellen tilbyder vi en pragmatisk gennemgang af principper og arbejdsgange, der er centrale i arbejdet med visualiseringer.
Med modellen Visualiseringsdesign tager vi udgangspunkt i Ruth C. Clarks og R. Mayers evidensbaserede retningslinjer samt vores egne mangeårige erfaringer med udvikling af visualiseringer til e-læringsmaterialer. Webinarene omfatter udelukkende en præsentation af modellen. På workshops arbejder du med det principielle og på kurserne også med egne visualiseringer.
Nyt kursus for undervisere
Ønsker du at udvide dine kompetencer med, hvordan billeder, videoer etc. kan understøtte læring?
Dette Blended Learning kursus giver dig kompetencer til at udvikle og sammensætte bedre undervisningsmaterialer.
Du får vejledning i brug af digitale værktøjer til billed- eller videoredigering, og du får afprøvet forskellige visuelle måder at formidle svært indhold til dine elever på.
Kurset tager udgangspunkt i dine egne materialer, og du kommer til at stå med et afprøvet undervisningsmateriale efter kurset.
Kurset giver dig plads til at få afprøvet og evalueret på dine materialer, så du kan tage konkrete erfaringer med i dit videre arbejde med undervisningsmaterialer.
Beskrivelse af kurset
Forløbet er en blanding af faste fremmøde tider, hvor der vil være samarbejde i mindre grupper og fleksibel hjemmestudie med individuel vejledning.
Kurset har fokus på praktiske opgaver og refleksioner i procesorienteret drejebog.

Du skal arbejde med at:
● udarbejde en beskrivelse af rammer for brugen af visualiseringer og beskrive målgruppens forudsætninger og behov
● reflektere over formidling af visuelt indhold, så det understøtter dine elevers læreprocesser
● anvende forskellige digitale redigerings- og udviklingsværktøjer
● (videre)udvikle undervisningsmaterialer
● afprøve og evaluere materiale
Praktisk info
2. marts, 2022: Opstart m. forberedelse
9. marts, kl. 10-16: Workshop i Aarhus
16. marts, kl. 12-15: Workshop online
24. marts, kl. 12-15: Workshop online
30. marts, kl. 10-16: Workshop i Aarhus
Afprøvning af eget materiale + ferie
20. april, kl. 12-15: Evaluering af materiale og brug af modellen, online
Timer: 30
Type: Blended Learning (Online undervisning, kombineret med fysisk fremmøde i Aarhus)
Der vil være fysisk fremmøde til to workshops af 6 timer.
Derudover beslutter holdet, om evalueringen skal foregå online eller ved fysisk fremmøde.
Intropris
Dette kursus er en videreudvikling af vores workshop omkring visualiseringsdesign, og i denne forbindelse sender vi dig efterfølgende et materiale til evaluering af kurset.
Derfor tilbyder vi dig kurset til en intropris:
5.000 kr.
Tilmelding
Tilmelding skal ske senest den 9. februar 2022.
Skab bedre læring gennem visualisering – FORÅR
Workshop
Formål
At sætte dig i stand til at træffe kvalificerede valg om visualisering af faglige tekster, som styrker de lærendes faglige udbytte af arbejdet med e-læringsmaterialer.
Mål
- at du får kendskab til metoden i visualiseringsmodellen, som gør dig i stand til at præcisere krav til visualiseringer på baggrund af det specifikke faglige indhold i dine tekster
- at du lærer at vurdere visualiseringer i forhold til en række principper, der har til formål at minimere den kognitive belastning under læreprocessen
- at du gennem arbejde med udvikling af beskrivelser af visualiseringer styrkes i at udvikle eller udvælge egnede visualiseringer – alternativt kan du beskrive de detaljerede krav over for fx en multimediedesigner
Indhold
Vi arbejder med styrker og svagheder ved de oftest benyttede modaliteter (foto, video, animationer mm.), når e-læringsmateriale skal visualiseres. Vi fokuserer på de modaliteter, der egner sig bedst til e-læringsmaterialer.
Visualiseringsmodellen præsenteres, og hvert trin gennemgås med eksempler og henvisninger til en konkret case.
Undervejs gennemgår vi casen og diskuterer eventuelle alternative muligheder ift. dens visualiseringer
Endelig gennemgår vi, hvordan man som underviser konkret kan arbejde med visualiseringer, og hvilke muligheder der findes.
Til sidst får du får mulighed for at arbejde med overvejelser om visualiseringer til dine egne faglige tekster.
Udgangspunktet er her websitet visualiseringsdesign.dk, og de drejebøger og tjeklister der findes her.
Målgruppe
Undervisere og andre, der arbejder med udvikling af digital læring og e-læringsmaterialer.
Rekvirer workshoppen til din skole:
Skriv til info@evidencenter.dk, hvis du vil høre nærmere om mulighederne for at afholde workshoppen på egen skole.
Webinar
Formål
At præsentere modellen visualiseringsdesign, så du har kendskab til, hvordan du kan træffe kvalificerede valg om visualisering af faglige tekster, som styrker de lærendes faglige udbytte af arbejdet med e-læringsmaterialer.
Indhold
Visualiseringsmodellen præsenteres, og hvert trin gennemgås.
Målgruppe
Undervisere og andre, der arbejder med formidling.
Andre relaterede kurser og workshops
Nedenstående workshops kan afholdes efter aftale på egen skole/institution.
Scribbles
På workshoppen kommer du til at arbejde med at sætte en scribble op i programmet Videoscribe. Du lærer de grundlæggende trin, hvor du sætter grafik op, indstiller animationer og lægger speak over. Du behøver ikke at kunne tegne selv – Videoscribe har et helt bibliotek af færdige tegninger, du kan benytte. Hvis du har mod på at bruge dine egne tegninger, er der også mulighed for en introduktion til, hvordan du kommer i gang.
Tilmelding og yderligere info
Scribbles – evidencenter.dk
Videoproduktion med smartphone
Med mobiltelefonen som det primære værktøj i videoproduktion vil der på workshoppen blive præsenteret en række opmærksomhedspunkter, som du bør løbe igennem inden processen, og som du efterfølgende kan vurdere den færdige video ud fra.
Der er altså tale om en hands-on tilgang til det at optage video. Målet er ikke at følge reglerne for professionel videoproduktion, men blot at minimere forstyrrende elementer og være opmærksom på nogle af de aspekter af optageprocessen, der kan modarbejde formålet med videoen.
Tilmelding og yderligere info
Videoproduktion med smartphone – evidencenter.dk
eDidaktik
Akkurat, som det er tilfældet i planlægningen af en traditionel undervisning, er det vigtigt at man, forud for et forløb med e-læring, gør sig grundige overvejelser over om og hvordan, e-læring kan bidrage positivt til læringen i netop dette forløb. Det kræver indsigt i metoder til at arbejde med en hensigtsmæssig inddragelse af e-læring i undervisningspraksis, og det kræver inspiration i form af gode eksempler fra praksis. I denne workshop får undervisere mulighed for at arbejde med både teori og praksis.
Tilmelding og yderligere info
eDidaktik – evidencenter.dk