Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

Hvad er en visualisering?

En visualisering kan have mange forskellige udtryk og funktioner.

Visualiseringer i en læringssammenhæng deles i modellen op i 3 forskellige lag; dens visuelle udtryk, den kommunikative strategi og understøttelse af principper for kognitive læreprocesser. (Clark & Lyons, 2011)

Det visuelle udtryk

Visualiseringens visuelle udtryk er en beskrivelse af dens primære modalitet, og hvilke grafiske elementer den består af – fx streger, farver, effekter, fotos, animation osv. Under menupunktet Modaliteter finder du detaljerede gennemgange af de forskellige modaliteter, der kan udgøre visualiseringens udtryk.

Her ser du eksempler på de forskellige modaliteter, som vi arbejder med i Visualiseringsmodellen:

Illustrationer

  • Stregtegning og farveillustration
  • Grafer og diagrammer
  • Dekorativ illustration

Fotos

  • Informative fotos
  • Skærmbilleder
  • Dekorative fotos

Video

  • Instruktionsvideo
  • Undervisningsvideo
  • Case og fortælling

Animation

  • Instruktionsanimation
  • Demonstrativ animation
  • “Scribble” og fortælling

Interaktive medier

  • Interaktiv illustration
  • Simulering
  • Læringsspil

Tekst

  • Organisatorisk opstilling
  • Tabeller

Lyd

  • Speak
  • Lydeffekter
  • Feedback

Visualiseringens kommunikative strategi

En visualiserings kommunikative strategi bestemmer du gennem valg af en eller flere af nedenstående kommunikative strategier. Det valg afgør, hvordan din visualiserings læringsindhold kommunikeres ud til læseren.

Det valg afhænger af typen af læringsindhold i den tekst, din visualisering skal illustrere, og af læringsmålet.

Visualiseringsmodellen opererer med 7 forskellige kommunikative strategier:

  • Dekorativ strategi
  • Repræsentativ strategi
  • Mnemonisk strategi
  • Organisatorisk strategi
  • Relationel strategi
  • Transformativ strategi
  • Fortolkende strategi

Se uddybende forklaring under afsnittet Den kommunikative strategi.

Understøttelse af kognitive principper i læreprocesser

Det sidste af de tre lag er overvejelser over, hvordan din visualisering i sit indhold matcher de forskellige kognitive principper, der understøtter den lærendes læring.

Du bør efterstræbe at tilpasse dine visualiseringer til disse principper i så høj grad som muligt:

  • Fokus på primært læringsindhold
  • Aktivering af den studerendes før-viden
  • Reducering af belastning af den studerendes arbejdshukommelse
  • Understøttelse af den studerendes konstruktion af nye mentale modeller
  • Overførsel af læring til anvendelsesområder (transfer)
  • Motivation
  • Differentiering

Se uddybende forklaring under afsnittet Kognitive principper.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top