Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

5.e Overfør læring til anvendelsesområder

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvor langt der er fra tilegnelsen af  viden til anvendelsesområdet. Noget læringsmateriale drejer sig om procedurer og principper, som den lærende senere skal kunne anvende i en studie- eller arbejdssituation. Her er det vigtigt gennem konkrete eksempler at kunne synliggøre værdien af at kunne overføre viden.

Her arbejder vi med to typer af overførsel eller transfer: Nær-overførsel og fjern-overførsel.

Nær-overførsel

Ved nær-overførsel er der tale om en lille psykologisk distance mellem læring og anvendelse. Her drejer det sig ofte om konkrete rutiner og fastlagte anvendelsesområder, der ligger meget tæt på beskrivelserne i læringsmaterialet. Ofte er der tale om procedurer.

    • Visualisér kontekst i detaljer
    • Analysér kompetencekravet grundigt for at sikre et korrekt fokus
    • Brug interaktive/dynamiske visualiseringer, visuel feedback og simuleringer

(Clark & Lyons, 2011)

Fjern-overførsel

Ved fjern-overførsel er der tale om stor psykologisk distance mellem læring og anvendelse. Den lærende skal tilpasse den tilegnede viden til nye og foranderlige anvendelsesområder. Denne type læringsmateriale består ofte af principper, der ikke umiddelbart er faste løsninger og mønstre.

    • Opbyg mentale modeller og vis eksempler i flere forskellige kontekster
    • Brug organisatoriske illustrationer til at give overblik over processer
    • Brug dynamiske og interaktive visualiseringer ved interpersonelle anvendelsesområder
    • Brug transformative og fortolkende visualiseringer ved årsagssammenhænge

(Clark & Lyons, 2011)

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top