Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

5.c Reducér belastning af arbejdshukommelsen

I læreprocesser spiller arbejdshukommelsen en stor rolle, og den er ikke er i stand til at bearbejde specielt mange informationer ad gangen. Psykologen George Miller, der var med til at grundlægge teorien om kognitiv psykologi, mente, at arbejdshukommelsen højst kunne behandle 7 ± 2 informationer ad gangen. Nyere forskning tyder på, at grænsen er nede på 4 ± 2 eller lavere!

På grund af arbejdshukommelsens begrænsninger er det derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor mange samtidige informationer man præsenterer de lærende for i læringsmaterialet, og hvordan man kan hjælpe med bearbejdning af dem.

  • Aktivering af før-viden reducerer belastning og maksimerer brugen af arbejdshukommelsen
  • Brug visualiseringer til spatiale/rumlige beskrivelser i stedet for tekst
  • Benyt audio/speak sammen med komplekse interaktive visualiseringer og animationer
  • Undgå distraherende grafiske elementer
  • Brug eventuelt visualiseringer med simpel grafik uden for mange detaljer
    • Stregtegninger i stedet for foto eller 3D grafik
    • Modeller i stedet for video
    • Seriegrafikker i stedet for animation
  • Lad den lærende styre tempo og progression i dynamiske visualiseringer
  • Animér eller optag hands-on instruktioner
  • Opdel komplekse visualiseringer i delelementer
  • Forklar komplekse aspekter af visualiseringen, inden den lærende interagerer med den
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top