Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

3. Visuelle krav

Eksterne faktorer og konklusionerne fra Rammer og Læringsmål kan resultere i nogle specifikke krav til visualiseringerne. Det kan være krav til grafik, men det kan også kan også være krav til indhold og interaktion.

Disse krav skal specificeres og skal fungere som en slags “opskrift” eller tjekliste for udviklingen af visualiseringerne.

  • Krav baseret på Rammer og Læringsmål
  • Specifikke faglige krav
  • Motiver

Krav baseret på Rammer og Læringsmål

Du har på trin 1 og 2 formuleret læringsmål for visualiseringerne og beskrevet rammerne. På trin 3 drejer det sig om visuelle krav til farver, effekter og størrelser. Hvis læringsmaterialet skal ligge på en bestemt læringsplatform, følger der sandsynligvis nogle layout-, typografi- og farveregler med, som visualiseringerne så vidt muligt skal overholde.

Det er også her, du typisk vil begynde at forestille dig, hvilke modaliteter der sandsynligvis vil komme i spil under den videre udvikling af visualiseringerne.

Specifikke faglige krav

Her skal du overveje eventuelle visuelle krav, det faglige indhold stiller til udviklingen af visualiseringerne.

Som nævnt kan fx data i regneark eller tabeller være en udfordring, hvis skærmen eller skærmområdet er lille. Kan der afsættes tilstrækkeligt plads i skærmområdet? Kan eksemplerne tilpasses de visuelle begrænsninger? Skal der udvikles en interaktiv visualisering til løsning af pladsproblemet? Et sådant visuelt krav vil få stor betydning for den videre udvikling.

Måske harmonerer nogle af de visuelle krav ikke med modellens anbefalinger. Men det er et vilkår under udvikling af visualiseringer til e-læringsmateriale, og du må forsøge at træffe de optimale valg under de givne rammer.

Motiver

En del materialer indgår i en sammenhæng med tidligere materialer – digitale såvel som analoge. Ofte skal form, detaljegrad og designlinje i et e-læringsmateriale i mere eller mindre grad stemme overens med et tidligere læringsmateriale. Det kan betyde, at modeller og illustrationer kan genbruges eller tages som udgangspunkt i udviklingen af visualiseringerne.

Hvis visualiseringerne skal udvikles af andre end forfatteren til materialet, kan der her ligge overvejelser eller skitser, som vil fungere som visuelle krav eller blot som inspiration til udviklingen.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top