Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

Visualiseringsmodel

Det er en overvejelsesmodel til at udvælge eller til at beskrive og udvikle visualiseringer i e-læringsmaterialer, der kan understøtte læreprocesser.

Modellen tager udgangspunkt i Ruth Clark & Chopeta Lyons’  Visual Design Model, der baserer sig på teori om kognitiv læring og evidensbaserede retningslinjer for Instructional Design (Graphics for Learning, Clark R. C. & Lyons C. 2011). Udgangspunktet er Multimedieprincippet (der med baggrund i forskning påviser, at individer lærer bedre fra ord og billeder end fra ord alene), og modellen bygger på principper for, hvordan den visuelle del af e-læringsmaterialet skaber bedst mulig basis for de kognitive læreprocesser (Multimedia Learning, Mayer 2009).

‌

Ud fra eVidenCenters mangeårige erfaringer med udvikling af visualiseringer til e-læringsmaterialer, tilbyder vi en pragmatisk gennemgang af de forskellige retningslinjer og arbejdsgange, der er centrale i arbejdet med modellen og udviklingen af visualiseringer.

Under menuen “Tjeklister og drejebøger“ genfinder du modellens punkter i en drejebogsskabelon og en tjekliste med metodens forskellige trin. Vi håber, at du som forfatter af e-læringsmateriale hurtigt kan komme i gang med at udvælge eller udvikle dine visualiseringer til læreprocesser.

Ønsker du at dykke ned i yderligere teori og forskning bag samspillet mellem visualisering og læring, har vi flere litteraturhenvisninger under “Om siden”.

Ønsker du information omkring kurser og workshops omhandlende Visualiseringsdesign eller andre e-læringsrelaterede emner, kan du klikke på nedenstående link, der åbner i et nyt vindue:

www.evidencenter.dk

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top