Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

Kurser og workshops

Hvordan træffer du de rette valg af visualiseringer til dine faglige tekster?

Hvornår er en videoinstruktion det rette valg? Hvornår en animation? Hvornår en interaktiv grafik?

Hvordan understøtter du bedst den enkeltes læring?

Som udvikler af digitale tekster og e-læringsmaterialer, står du ofte i vanskelige valg om, hvordan du bedst muligt kan understøtte formidlingen visuelt. På eVidenCenters kurser og workshops kommer du til at arbejde med disse valg – både så du selv kan vælge og udarbejde visualiseringer, og så du kan beskrive ønskerne til professionelle visualiseringsdesignere. Igennem Visualiseringsmodellen tilbyder vi en pragmatisk gennemgang af principper og arbejdsgange, der er centrale i arbejdet med visualiseringer.

Med modellen Visualiseringsdesign tager vi udgangspunkt i Ruth C. Clarks og R. Mayers evidensbaserede retningslinjer samt vores egne mangeårige erfaringer med udvikling af visualiseringer til e-læringsmaterialer. Webinarene omfatter udelukkende en præsentation af modellen. På workshops arbejder du med det principielle og på kurserne også med egne visualiseringer.

Workshop

Formål

At sætte dig i stand til at træffe kvalificerede valg om visualisering af faglige tekster, som styrker de lærendes faglige udbytte af arbejdet med e-læringsmaterialer.

Mål

  • at du får kendskab til metoden i visualiseringsmodellen, som gør dig i stand til at præcisere krav til visualiseringer på baggrund af det specifikke faglige indhold i dine tekster
  • at du lærer at vurdere visualiseringer i forhold til en række principper, der har til formål at minimere den kognitive belastning under læreprocessen
  • at du gennem arbejde med udvikling af beskrivelser af visualiseringer styrkes i at udvikle eller udvælge egnede visualiseringer – alternativt kan du beskrive de detaljerede krav over for fx en multimediedesigner

Indhold

Vi arbejder med styrker og svagheder ved de oftest benyttede modaliteter (foto, video, animationer mm.), når e-læringsmateriale skal visualiseres. Vi fokuserer på de modaliteter, der egner sig bedst til e-læringsmaterialer.
Visualiseringsmodellen præsenteres, og hvert trin gennemgås med eksempler og henvisninger til en konkret case.
Undervejs gennemgår vi casen og diskuterer eventuelle alternative muligheder ift. dens visualiseringer
Endelig gennemgår vi, hvordan man som underviser konkret kan arbejde med visualiseringer, og hvilke muligheder der findes.
Til sidst får du får mulighed for at arbejde med overvejelser om visualiseringer til dine egne faglige tekster.
Udgangspunktet er her websitet visualiseringsdesign.dk, og de drejebøger og tjeklister der findes her.

Målgruppe

Undervisere og andre, der arbejder med udvikling af digital læring og e-læringsmaterialer.

Rekvirer workshoppen til din skole:

Skriv til info@evidencenter.dk, hvis du vil høre nærmere om mulighederne for at afholde workshoppen på egen skole.

Webinar

Formål

At præsentere modellen visualiseringsdesign, så du har kendskab til, hvordan du kan træffe kvalificerede valg om visualisering af faglige tekster, som styrker de lærendes faglige udbytte af arbejdet med e-læringsmaterialer.

Indhold

Visualiseringsmodellen præsenteres, og hvert trin gennemgås.

Målgruppe

Undervisere og andre, der arbejder med formidling.

Andre relaterede kurser og workshops

Nedenstående workshops kan afholdes efter aftale på egen skole/institution.

Scribbles

På workshoppen kommer du til at arbejde med at sætte en scribble op i programmet Videoscribe. Du lærer de grundlæggende trin, hvor du sætter grafik op, indstiller animationer og lægger speak over. Du behøver ikke at kunne tegne selv – Videoscribe har et helt bibliotek af færdige tegninger, du kan benytte. Hvis du har mod på at bruge dine egne tegninger, er der også mulighed for en introduktion til, hvordan du kommer i gang.

Tilmelding og yderligere info

Scribbles – evidencenter.dk

Videoproduktion med smartphone

Med mobiltelefonen som det primære værktøj i videoproduktion vil der på workshoppen blive præsenteret en række opmærksomhedspunkter, som du bør løbe igennem inden processen, og som du efterfølgende kan vurdere den færdige video ud fra.
Der er altså tale om en hands-on tilgang til det at optage video. Målet er ikke at følge reglerne for professionel videoproduktion, men blot at minimere forstyrrende elementer og være opmærksom på nogle af de aspekter af optageprocessen, der kan modarbejde formålet med videoen.

Tilmelding og yderligere info

Videoproduktion med smartphone – evidencenter.dk

eDidaktik

Akkurat, som det er tilfældet i planlægningen af en traditionel undervisning, er det vigtigt at man, forud for et forløb med e-læring, gør sig grundige overvejelser over om og hvordan, e-læring kan bidrage positivt til læringen i netop dette forløb. Det kræver indsigt i metoder til at arbejde med en hensigtsmæssig inddragelse af e-læring i undervisningspraksis, og det kræver inspiration i form af gode eksempler fra praksis. I denne workshop får undervisere mulighed for at arbejde med både teori og praksis.

Tilmelding og yderligere info

eDidaktik – evidencenter.dk

eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top