Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • VisuTips
  • Om siden
  • Search
  • Menu Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

Placering af visualiseringer

‌

Gode råd

  • Placer visualiseringer tæt på den tekst, de tilhører
  • Sørg for luft til tekstafsnit, som visualiseringen ikke knytter sig til.

Nærhedsprincippet dikterer, at hvad der står sammen, hører sammen, og dette er en vigtig pointe, når det kommer til placering af visualiseringer i digitale tekster.

Når et tekstafsnit har tilknyttet en visualisering, skal de placeres tæt på hinanden ift. afstanden til andre tekstafsnit og visualiseringer. Der er ingen problemer i at placere en visualisering i midten af et tekstafsnit, hvis visualiseringen indgår i en sammenhæng med hele tekstafsnittet. Det er dog vigtigt at gøre det klart, om visualiseringens læringspotentiale maksimeres ved en specifik placering i teksten.

Bliver der for stor afstand mellem tekstafsnit og tilknyttet visualisering, belastes læserens arbejdshukommelse, og denne belastning stiger, desto mere der evt. skal scrolles/bladres mellem dem. (Se mere i afsnittet Kognitive læreprocesser under Visualiseringsmodel)

  • Digitale tekster
  • e-læringsværktøjet
  • Læsetypografi
  • Hierarki og struktur
  • Placering af visualiseringer
  • Minimering af visuel støj
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top