Visualiseringsdesign
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
  • Modaliteter
  • Digitale tekster
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden
  • Search
  • Menu
  • Forside
  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
    • 1. Læringsmål
    • 2. Rammer
    • 3. Visuelle krav
    • 4. Den kommunikative strategi
      • 4.a De 7 kommunikative strategier
      • 4.b Retningslinjer
      • 4.c Valg af kommunikative strategier
    • 5. Kognitive principper
      • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
      • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
      • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
      • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
      • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
      • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
      • 5.g Differentiering
  • Modaliteter
    • Illustration
    • Foto
    • Video
    • Animation
    • Interaktivt medie
    • Lyd
    • Tekst i grafik
  • Digitale tekster
    • e-læringsværktøjet
    • Læsetypografi
    • Hierarki og struktur
    • Placering af visualiseringer
    • Minimering af visuel støj
  • Dokumenter
  • Kurser
  • Om siden

5.g Differentiering

Et af de vigtigste områder fra målgruppebeskrivelsen er de lærendes niveau og kendskab ift. det faglige indhold i læringsmaterialet.

Er der tale om en målgruppe med et lavt fagligt niveau, vil det betyde, at der skal bruges flere visualiseringer til at opbygge mentale modeller hos de lærende fx ved brug af JIT-materiale (“Just-in-time”-materiale, hvor den lærende præsenteres for begreber, sammenhænge og eksempler lige inden emnet). Har målgruppen derimod et højt fagligt niveau, får den lærende mere ud af aktivering af før-viden og mulighed for selv at styre tempoet i dynamiske visualiseringer.

  • Fremhæv visualiseringer i materiale til begyndere, der har større fordel af visualiseringer end erfarne studerende, der allerede har etableret mentale modeller
  • Hvis materialet skal indeholde dynamiske visualiseringer med tekst:
    • Teksten bør erstattes med speak, hvis de studerende er begyndere
    • Erfarne studerende kan bedre håndtere større tekstmængder i visualiseringer, men giv dem mulighed for selv at styre progressionen i visualiseringen
  • Brug JIT-materiale til begyndere, så de forberedes til det fælles læringsmateriale, som også erfarne studerende benytter. Visualiseringer fra denne træning kan genbruges over for de erfarne studerende til at aktivere før-viden
  • JIT-materiale behøver ikke at være dybdegående fagligt stof. Blot en kort træning, introduktion eller forberedelse til de aktiviteter, der opbygger nye mentale modeller
  • (Clark & Lyons, 2011)

Dette var modellens sidste trin. Under “Tjeklister og drejebøger” kan du se og downloade en opsummerende liste over modellen, samt et forslag til en fremgangsmåde i dit videre arbejde med visualiseringer til læreprocesser.

  • Visualiseringsmodel
    • Hvad er en visualisering?
    • Modellens 5 trin
    • Arbejdsgang
  • 1. Læringsmål
  • 2. Rammer
  • 3. Visuelle krav
  • 4. Den kommunikative strategi
    • 4.a De 7 kommunikative strategier
    • 4.b Retningslinjer
    • 4.c Valg af kommunikative strategier
  • 5. Kognitive principper
    • 5.a Fokusér på primært/vigtigt indhold
    • 5.b Bring før-viden fra langtidshukommelsen i spil
    • 5.c Reducer belastning af arbejdshukommelsen
    • 5.d Faciliter opbygning af nye mentale modeller
    • 5.e Overfør læring til anvendelsesområder
    • 5.f Motiver de lærende til at gennemføre læringsmål
    • 5.g Differentiering
eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring | Sønderhøj 9 | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top